یزدفردا :کلمه: امشب ساعت 22:30 شبکه سوم سیما مناظره ای میان رییس دولت نهم و نخست وزیر سال های جنگ خواهد بود. اجرای این مناظره را پورحسین مدیر شبکه چهارم سیما به عهده خواهد داشت.
نخستین مناظره از مجموعه مناظره هایی که رسانه ملی قصد دارد امسال برای اولین بار میان کاندیداهای دوره دهم ریاست جمهوری برگزار کند میان مهدی کروبی و محسن رضایی برگزار شد.

اخظارهای رسانه ملی
در میان این مناظره یادداشت هایی به صورت پی در پی به کاندیداها می رسید که مفاد آن عدم ورورد به بحث هایی بود که غیر مجاز تشخیص داده شده بود.

در پایان این مناظره وقتی پورحسین عنوان کرد که برخی از بینندگان تماس گرفته اند و از سردی منظره گلایه کرده اند کروبی خطاب به مجری گفت که شما هم بگویید که ما محدودیت داشتیم.

رسانه ملی مدت هاست که از سوی برخی کاندیداها و فعالان سیاسی متهم به حمایت از محمود احمدی نژاد و تبلیغ برنامه های او شده است. رسانه ملی کوشیده است که در روزهای تبلیغات در این دوره از انتخابات فرصت های برابر برای کاندیداها در نظر بگیرد. اما برخی سیاسیون اعتقاد دارند که این رسانه در بخش های دیگر از برنامه های خود حمایت های صریح و ضمنی از احمدی نژاد دارد.

با این همه مناظره امشب می تواند جذاب ترین برنامه در سلسله مناظره هایی باشد که طی روزهای آینده در صداوسیما پخش خواهد شد.

طی روزهای اخیر برخی از طرفداران دولت کوشیده اند چنین القا کنند که موسوی قصد مناظره با احمدی نژاد را ندارد و در برخی خبرها نیز از هراس موسوی از مناظر ه سخن گفته اند. با اینکه در روزهای اخیر موسوی و هواداران او از مناظره با رییس دولت نهم استقبال کرده اند و برخی مضامین قابل طرح در این گفت و گو را تشریح کرده اند از برخی وقایع قابل وقوع د راین برنامه نگرانی هایی دارند. از جمله برخی اخطارهایی که رسانه ملی و مدیران آن به کاندیداها می دهند تا آنان از ورود به برخي بحث ها بر حذر دارند.

برخی طرفداران موسوی اعتقاد دارند موسوی نباید خود را چندان در این چارچوب ها مقید کند و با استناد به قانون می بایست سخنان مستند و مستدل خود را مطرح نماید.

احمدی نژاد از روش تهاجمی سود می جوید
در همین خصوص الهه کولایی در گفت و گو با خبرنگار کلمه درباره این مناظره می گوید:«این مناظره ای است میان نخست وزیری که در دوران بحران و جنگ، کشور را اداره کرده و از حمایت قاطع رهبر کبیر انقلاب برخوردار بوده است. نخست وزیری که با تدبیر و تحمل و درایت منابع کشور را در جهت تامین منافع مردم به کار گرفت و به خوبی دفاع از کشور و برنامه تامین امنیت را مدیريت نمود.»

کولایی افزود: در سوی دیگر مناظره رییس جمهوری قرار دارد که طی سال های اخیر امکانات عظیم و بی نظیری را در اختیار داشته و در عین حال نتوانسته است این فرصت ها و منابع را در جهت منافع مردم به کار گیرد.

کولایی ادامه داد:«آقای احمدی نژاد نشان داده است در برخوردهای شفاهی از رویکرد تهاجمی استفاده می کند. به گمان من پیشینه موفق موسوی می تواند محمل مناسبی برای دفاع از عملکرد او و همچنین انتقاد از سیاست های دولت نهم باشد. همچنین مهندس موسوی می تواند در این مناظره بستری برای بالابردن آگاهی های عمومی بسازد و حقایق را آن طور که هست و نه آنگونه که جلوه داده می شود با مردم در میان بگذارد.»

کولایی در پایان با تاکید بر اینکه رییس دولت نهم می کوشد در این مناظره از روش های تهاجمی بهره بگیرد گفت:«ایشان قطعا از آمارهایی استفاده می کند که کارشناسان بارها بر نادرست بودن آن تاکید کرده اند.»

پیروز مناظره، موسوی است
در همین حال محمد عطریانفر از مدیران رسانه ملی در دهه اول انقلاب و سردبیر روزنامه شرق که از هواداران موسوی است در این باره معتقد است:«مناظره تلويزيوني امشب ميان ميرحسين موسوي و محمود احمدي‌نژاد حساس‌ترين، پر استقبال‌ترين و مهمترين مناظره انتخاباتي در کشور است.»

محمد عطريانفر در گفت و گو با خبرنگار کلمه افزود:مجري اين مناظره بايد بتواند برنامه را بر پايه اخلاق رسانه به خوبي مديريت کند و اجازه ندهد هيچگونه اختلالي در مناظره به وجود آيد.

وي با تاکيد بر اين مطلب که پيروز مناظره امشب، مهندس موسوي است تصریح کرد: احمدي‌نژاد پاسخ منطقي در برابر سخنان مهندس موسوي نخواهد داشت و به طور حتم پيروز ميدان مناظره، مهندس موسوي است.

عطريانفر همچنين با تاکيد بر هوشياري اداره کننده اين مناظره تلويزيوني و جلوگيري از بروز تنش در مناظره رودرروي احمدي‌نژاد با موسوي افزود: مهندس موسوي سياستمداري اخلاق‌گرا است و ممکن است به همين دليل در برابر احمدي‌نژاد و تنش‌هايي که ممکن است وي در برابر موسوي ايجاد کند مجبور به سکوت شود.


احمدی نژاد بدون توالی منطقی سخن خواهد گفت
مجید باقرنژاد نيز در گفت‌وگو با کلمه سخنان احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري را در مناظره امشب صدا و سيما تهاجمي خواند و گفت: سخنان آقاي احمدي‌نژاد در مناظره امشب بصورت پي درپي و شعارگونه خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی يکي از ويژگي‌هاي سخنان احمدي‌نژاد را پيوسته سخن نگفتن وي دانست و افزود: احمدي‌نژاد در يک موضوع خاص پيوسته سخن نمي‌گويد. يعني يک مقدمه تا نتيجه را دنبال نمي‌کند بلکه سعي دارد در يک پاراگراف نتايج موضوعات را بصورت پي در پي بگويد.

باقرنژاد گفت: احمدي نژاد تلاش خواهد کرد تا در يک پاراگراف بدون توالی منطقی موضوعاتي چون انرژي هسته‌اي، مسکن مهر و موضوعات ديگر را نتيجه‌گيري کند.

به گفته وي در مقابل مهندس موسوي از ذهن سازمان يافته‌اي برخوردار است و ممکن است احمدي‌نژاد به گونه‌اي برخورد کند تا نظم ذهني موسوي را برهم بزند.

باقر نژاد تاکيد کرد: ميرحسين موسوي آرام و شمرده سخن مي‌گويد و سعي خواهد داشت در زمان مناظره آرامش را به فضاي گفت وگو باز گرداند .

وي گفت: موسوي در برابر حجم داده‌هاي بدون توالي و منطقي احمدي‌نژاد که سعي در برهم زدن نظم فکري وي خواهد داشت علاوه بر شمرده سخن گفتن از تجربه طولاني‌ خود در سياست بهره مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينکه تاکيد مهندس موسوي بر نقاط ضعف دولت نهم که بسيار آشکار و بارز است خواهد بود افزود: احمدي‌نژاد در طول اين مناظره سعي خواهد داشت تا تمامي دستاوردها و موفقيت‌هاي 20 سال گذشته نظام در موضوع تکنولوژي هسته‌اي، فناوري نوين سلول‌هاي بنيادين و موفقيت‌هاي تسليحاتي و... را به نام خود به مردم معرفي کند.

باقرنژاد گفت: در مناظره مهم امشب به نظر مي‌رسد که مهندس موسوي به دليل اطلاعات وثيقي که از ابتداي انقلاب در نظام داشته است به تشريح دستاوردهايي که احمدي‌نژاد سعي در مصادره آن براي خود دارد بپردازد.

وي در پايان با اشاره به تذکرات تهيه کنندگان مناظره کروبي و محسن رضايي و مواجهه مکرر کروبي با تذکر مجري و تهيه‌کننده مناظره تلويزيوني گفت: موسوي به احتمال زياد با تذکر مکرر تهيه کننده برنامه مواجه خواهد شد ولي وي به طور حتم اين قابليت را دارد که فضا را کنترل کند .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا